Blogindlæg
Sådan får du værdi ud af dine evalueringer
Dette indlæg er skrevet af Tina Pearson
Tror godt vi kan blive enige om, at vi har haft en fantastisk sommer i år med masser af sol og varme, ikke?
Du og jeg og mange andre har haft det skønt. Vi har badet, når det passede os, for vandet var altid varmt. Vi har ikke slæbt rundt på regntøj (for en sikkerheds skyld). Vi har helt glemt, hvordan det var at være i tvivl om grillaftenen nu også blev til noget, for solen har bare strålet og slået samtlige rekorder i år.
Så på en skala fra 1-4 (4 er bedst), hvor dejlig synes du så sommeren har været? Jeg giver den et 3-tal.
Landmand Karl jubler ikke over sommeren i år
Så hopper vi lige over på den anden side af traktoren, og spørger landmand Karl om det samme. Jeg er ret sikker på, at når Karl ser på sin bankkonto og ind i sin lagerhal, så sætter han et stort fedt kryds på 1-tallet.
Havde spørgsmålet om, hvor god en sommer det har været, været med i en virkelig evaluering, så sad du nu med et 3-tal og et 1-tal, som du skulle forholde os til.
Undgå at handle ud fra gætterier
Lad os upsummere. Du ved nu, at Tina skrev 3, og Karl skrev 1 ud for det samme spørgsmål. Så hvad gør du nu med den oplysning i en evaluering?
Du begynder måske at spekulere over, at Tina kun gav det et 3-tal og ikke et flot 4-tal… og så begynder gætterierne. Hvorfor er Tina ikke helt tilfreds. Det sagde hun da til mig, da hun gik ud af døren.
Hvorfor er Karl så utilfreds? Havde han en dårlig oplevelse, var foredraget for dårligt eller synes han maden var kedelig?
Sådan går det med mange evalueringer, som er baseret på tal, når vi bagefter sidder og ser dem igennem i håb om at hente en topkarakter hjem.
Du er på den ene side stolte af, at du har fået en samlet score på 3,8 point (som er bedre end sidst), men alligevel sidder du og undrer dig over, at Pernille, Jørgen, Lise og Karl kun gav dit arrangement et 1-tal, som trak gennemsnittet ned.
Den situation har jeg siddet i så ofte, at jeg bliver helt træt af at tænke på, hvor mange gange jeg nok har handlet ud fra mine egne gætterier.
Denne beslutning ændrede alt
Så en dag stoppede jeg op og tog en beslutning, der har haft en helt utrolig virkning, og skabt et langt bedre beslutningsgrundlag, når jeg skal planlægge mine arrangementer.
En beslutning, som gjorde mig klogere og gav mig mulighed for at optimere de ting, som deltagerne mente jeg kan gøre bedre fremover.
Jeg har droppet pointskalaen (helt).
Og det gjorde rigtig ondt (på stoltheden) for nu kunne jeg ikke prale af høje pointtal.
Pointskalaen er nu skiftet ud med fritekstfelter, hvor deltagerne med deres egne ord kan skrive hvad de synes.
Så hvis du vil gøre det samme så dropper du den her:
Hvad synes du om foredraget med Allan Hansen?
Sæt kun et kryds
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
X |
Og skriver i stedet dette i din evaluering:
Hvad synes du om foredraget med Allan Hansen?
Kommenter gerne på hans fremtoning, faglig viden og hvor relevant hans indlæg var for dig?
Skriv din kommentar her:
Han var super god til at formidle sit faglige budskab og fange publikum. Det var et meget relvant emne for mig og derfor blev jeg også skuffet over, at vi ikke fik hans sidste tips med fordi han ikke holdt tiden.
|
Sådan får du værdi på alle hylder
Pludselig får du meget mere information om, hvorfor en evaluering er god eller dårlig. Det kan være, at deltageren skriver ”Jeg synes, at han var super god til at formidle og fange publikum, men det var irriterende, at han ikke holdt tiden, så vi ikke fik hans sidste tips med”.
Så når du evaluerer fremover, kan du vælge at sidde og spekulere over et 2-tal. Eller du kan læse dig frem til, hvad der var godt og dårligt (og så må du leve med, at du ikke har et point at vise frem).
Nu elsker jeg at læse evalueringer
Den sidste løsning er da klart en skøn fornemmelse, ikke? Nu er du fri for at gætte dig til, hvad en deltager mener. Du har i stedet noget konkret at arbejde videre med.
Klap i øvrigt dig selv på skulderen for at have valgt en indlægsholder, der var god til at formidle, og brug i stedet din energi på, at hjælpe dine indlægsholdere med at holde tiden fremover.
Vil du vide, hvordan du gør det? Så vil jeg anbefale dig at læse disse to indlæg: Dine indlægsholdere vil altid holde tiden, hvis du bruger disse kort og Taler dine foredragsholdere langt ud over tidsfristen?
Bruger du pointskalaer eller fritekstfelter, når du evaluerer dine arrangementer, og hvorfor virker den løsning, du bruger for dig?
Har du lyst til mere inspiration?