Blogindlæg
Sådan får du din drømmedeltager til at tilmelde sig (og undgår at spilde tid og penge)
Dette indlæg er skrevet af Tina Pearson
Har du nogensinde overvejet, om det er de "rigtige", der tilmelder sig dit arrangement?
Hvis du arbejder med kundearrangementer, har du helt sikkert, for det er ofte en dyr post i budgettet at invitere til gratis arrangementer.
Derfor er kvalitet af deltagere også langt vigtigere end kvantitet ved arrangementer, der gerne skal tjene sig selv hjem igen i ordrer.
Jeg vil gerne give dig et bud på, hvordan du kan tiltrække den "rigtige" målgruppe med denne gode oplevelse, jeg har haft med en virksomhed.
Det kommer til at handle om larmende stilhed, et stort mod og 3 steps til, hvordan du selv kan gøre.
Når mange deltagere ikke er et succeskriterie
For nogle år siden skulle jeg hjælpe en software-virksomhed med at planlægge et (gratis) halvdagsseminar for potentielle kunder.
Det var en årlig tilbagevendende begivenhed, og firmaet investerede altid mange penge i et spændende program, en unik venue (i den dyre ende) og den efterfølgende middag med vine.
Desværre havde de ikke fået "nok" salg ud af arrangementerne de seneste år, og overvejede kraftig at droppe denne måde at tiltrække kunder på.
Situationen var, at der var rigtig mange deltagere - der var bare ikke særlig mange potentielle kunder imellem.
Nu ville de gerne ryste posen og prøve at knække koden til at tiltrække den "rigtige" målgruppe, som var beslutningstagerne i større virksomheder og ikke freelance it-konsulenter.
Jeg lyttede til deres frustrationer, og gik i tænkeboks.
Ved at gennemgå deres tidligere programmer, samt deres invitationer, fik jeg et indblik i, hvordan de havde grebet det an før.
Hverken programmet eller invitationen var der en finger at sætte på, hvilket det store fremmøde også vidnede om.
Jeg fandt alligevel en lille detalje, de kunne optimere invitationen med, og som med garanti ville have en stor effekt.
En enkelt sætning gjorde den store forskel
Ugen efter præsenterede jeg dem for mit forslag, som viste sig at være temmelig grænseoverskridende for dem.
Jeg siger dig, der blev stille i mødelokalet.
Så stille at dampen fra kaffekopperne (næsten) kunne høres.
Mit råd til dem var:
"Vær helt tydelig i jeres invitation om, hvem der må deltage og afvis alle andre.
Ingen, der læser jeres invitation, skal være i tvivl om, de skal tilmelde sig eller ej.
Det betyder, at I skal tilføje en konkret beskrivelse af jeres "ønskedeltager", og herefter gøre jer klar til, på en yderst høflig måde, at afvise dem, som ikke passer til beskrivelsen.
Og tager I skridtet, er der ingen vej tilbage, hvis I vil virke troværdige på dem som møder og i jeres målgruppe.
Til gengæld vinder I den rigtige målgruppes hjerter og loyalitet."
Da de endelig fik vejret igen, væltede det ud med spørgsmål som (du måske kan genkende):
"Jamen, hvad vil folk tænke om os?"
"Hvad nu, hvis der er én, der ikke passer 100 % til beskrivelsen, og som alligevel er i vores målgruppe?"
"Kan man godt tillade sig det?"
Mit korte svar på disse spørgsmål var "du kan ikke blæse og have mel i munden samtidig".
Med det mener jeg, at hvis alle er velkomne, kommer du aldrig i mål med at tiltrække den "rigtige" målgruppe.
Derimod kan folk ikke tankelæse en "hensigt" med et arrangement, så hjælp dem med at forstå, om de er velkomne eller ej.
Som sagt så gjort, de tog mod til sig og lavede en åben invitation, der blev delt vidt og bredt og tilføjede sætningen (lige ved tilmeldingsknappen):
"Arrangementet er for beslutningsdygtige it-chefer og afdelingsledere. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte xxx".
I deres tilmeldingformular tilføjede de også punktet "Er du beslutningsdygtig it-chef eller afdelingsleder?". Ja/nej.
Dem, der svarede nej, ringede de op og tog en afklarende samtale.
Derfor blev det en salgsmæssig succes
Det blev en succes.
Faktisk fik de flere tilmeldinger end tidligere, og denne gang var det den "rigtige" målgruppe.
Og hvordan hænger det sammen?
Det gør det fordi, når du melder klart ud, sender du samtidig et højlydt og tydeligt signal om, hvem en person i "den rigtige målgruppe" skal være i selskab med på dagen.
Denne garanti har mange travle (ervhervs)folk brug for som en form for sikkerhed for, at de får en udbytterig dag.
Netop denne nye strategi vandt indpas i firmaets målgruppe, og gjorde at det blev en (salgsmæssig) succes og investeringen værd.
Og nej, ingen blev sure over at blive afvist, da de vidste, at det kunne ske.
3 steps til din "rigtige" målgruppe
Her er 3 steps til, hvordan du kan blive mere klar i din kommunikation og tiltrække dem, du gerne vil se.
- Lav en brainstorm og beskriv den person, du allerhelst helst vil se. Din drømmedeltager.
- Formuler det til en enkelt sætning og brug den i din invitation.
- Vær loyal overfor dem, du vil tiltrække, og afvis (høfligt) dem, der ikke passer ind. Du kan altid henvise til "beskrivelsen" eller tilbyde dem noget andet.
Held og lykke med din nye modige målgruppekommunikation.
Har du lyst til mere inspiration?